27 Mayıs 2013 Pazartesi

Bronkodilatör Nedir?

Sponsorlu Bağlantılar:

BRONKODİLATÖR NEDİR?

Bronşları genişleten (bronkodilatör) ilaçlar akciğerlere giden hava geçitleri olan bronşlardaki kas spazmına bağlı daralmayı ortadan kaldıran ilaçlardır. Bronşları genişleterek daha fazla oksijen almalarını sağlarlar. Astım gibi hastalıklarda soluk alıp vermeyi kolaylaştıran bu ilaçlar daha çok sprey şeklinde kullanılır ama tablet, şurup veya fitil şeklinde de bulunabilir. Acil durumlarda (örneğin şiddetli astım nöbetlerinde) bunların enjeksiyon yoluyla kullanılması ya da doğrudan mikrogranüller içeren kapsüllerin özel bir alet içerisinde kırılarak nefesle birlikte vücuda çekilerek alınması da mümkündür. Bronkodilatörlerin etkisi genellikle 3-12 saat devam eder. Nefes alıp vermede sıkıntı çeken kişiye dakikalar içerisinde büyük bir rahatlama verirler.

Bronkodilatörlerin Yan Etkileri

Kalp atım sayısında yükselme, çarpıntı, titreme, başağrısı, göz kararması.

Bronkodilatörler Çocuklarda Nasıl Kullanılır?

Çocuklardaki bronşlar genellikle, astım nedeniyle veya bronşit gibi solunum enfeksiyonları sonucu daralır. Astım tedavisinde kullanılan ilaçlar başlıca iki gruptur. Bunların ilki astım nöbetlerinin tedavisinde işe yarar; terbutalin ve teofilin gibi bu ilaçlar bronşları genişleterek etki eder ve düzenli olarak ağızdan ya da şırınga ile enjeksiyon yoluyla da kullanılabilir. İkinci grup, astım nöbetlerinin önlenmesi amacıyla kullanılır (sodyum kromoglikat gibi). Bunlar astım nöbetlerinin geçiştirilmesinde işe yaramaz. Kortikosteroidler, yukarıdaki ilaçlarla iyileşmeyen vakaların tedavisinde kullanılmak üzere saklanmalıdır. Üç yaşından büyük çocuklar, sprey şeklindeki ilaçları kullanmayı pek iyi bir şekilde öğrenebilirler. Bu ilaçlar yan etki olarak kalp atım sayısını yükseltirler. Titreme ve huzursuzluk yapabilirler.

Kalp üzerindeki olumsuz etki ihtimali nedeniyle verilen dozlar aşılmamalıdır. Astım nöbeti bu ilaçlara cevap vermediği takdirde acil önlemlere başvurulması gerekir.